REKLAMA

jacek jarco

Turystycznymi szlakami przez Halę Miziową
Fot: Schronisko na Hali Miziowej/FB

Kolejna nasza propozycja turystycznych wypraw przez gminę Jeleśnia to

szlak czerwony i zielony  wiodący przez Halę Miziową.

Szlak czerwony:

Przełęcz Glinne (809 m) – Hala Miziowa (1275 m)
Czas przejścia: wyjście 2 h, zejście 1¼ h
GOT: 10/6

Szlak ten jest fragmentem Głównego Szlaku Beskidzkiego będącego kontynuacją połączenia pomiędzy Babią Górą a Pilskiem. Szlak rozpoczyna się poniżej Przełęczy Glinne wkraczając w dorodny las świerkowy i łagodnie zataczając łuk prowadzi nas tak przez około 20 minut po czym rozpocznie się niewielkie strome podejście. Po pokonaniu tej stromizny przed nami kolejny około 700 m odcinek drogi, pnący się stromo w górę. Trasa biegnie wzdłuż przecinki granicznej, z początku słupki graniczne słabo widoczne. Równolegle do znaków czerwonych biegnie słowacki szlak turystyczny oznakowany kolorem niebieskim. Po pokonaniu stromego podejścia szlak odbija na prawo wkraczając w tzw. Las Suchoworski i od tąd trawersując łagodnie zbocze doprowadzi nas do granic Hali Miziowej. Po drodze przekroczymy Potok Glinny jak też wstąpimy w obręb rezerwatu przyrody Pilsko. Po przekroczeniu granicy Hali Miziowej, po kilkudziesięciu metrach szlak gwałtowanie odbija pod kątem 90º, znaki słabo widoczne na ścianie drzew pnie się w kierunku szczytu Hali Miziowej. Teraz spinamy się wzdłuż linii wyciągu narciarskiego. Schronisko turystyczne osiągamy po kilku minutach. Na całej swojej długości szlak tylko w kilku miejscach odkrywa momenty widokowe, w większości ukazujące Babią Górę.

Szlak zielony:

Korbielów Kamienna PKS (ok. 630 m) – Buczynka – Hala Miziowa (1275 m)
Czas przejścia: wyjście 2,30 h, zejście 1,30 h
GOT: 14/7

Szlak rozpoczyna się od końcowego przystanku PKS Korbielów Kamienna i wkracza w asfaltową drogę biegnącą w głąb doliny. Najpierw wędrujemy ul. Szczyrbok a następnie szlak odbija na prawo w krótką uliczkę Pod Buczynką, po czym wstępuje w kolejne odbicie w lewo w ul. Ślepej Dolinki. W tym miejscu spotykamy stare drewniane góralskie zabudowania. Po wyminięciu zagród szlak poczyna się nieznacznie, skośnie wznosić na rozległe zbocze Ślepej Dolinki. W górnej części polany odbywa się tradycyjny wypas owiec.
Dochodzimy do górnego krańca polany, gdzie zlokalizowana jest jedna ze stacji przesiadkowych wyciągów orczykowych o nazwie Solisko. Dalsza część trasy wiedzie w górę, lasem, przecinką nartostrady. Niebawem szlak zakręca w kierunku na lewo i stromą ścieżką skośnie przecina nachylenie stoku przechodząc prosto przez ostry w tym miejscy zakręt nartostrady. Jeszcze raz zakręca w kierunku na prawo i wydostaje się do granicy Buczynki. Na polanie Buczynka w sezonie zimowym funkcjonuje mały wyciąg talerzykowy oraz bar zlokalizowany w niewielkiej chatce. Teraz idziemy skrajem polany dochodząc do słupów wyciągu orczykowego, po czym skręcamy w prawo, przez las w kierunku nartostrady. Potem jeszcze raz skręcamy w lewo wędrując przez młodnik w kierunku wyciągu. Szlak powyżej górnej stacji wyciągu przecina jego trasę i podchodzimy teraz łagodnie przez las do punktu początkowego kolejnego małego wyciągu talerzykowego, który łączy na linii poziomej dwie stacje przesiadkowe wyciągów głównych. Szlak od tego miejsca biegnie wzdłuż wyciągu a następnie skręca w prawo trawersując grzbiet zawraca do linii znanego już nam wyciągu narciarskiego. Na jego końcu skręcamy w prawo wstępując na nartostradę i niebawem napotykamy żółte znaki turystyczne wychodząc z lasu. Ostatni docinek szlaku otwiera Hala Kornienicka pod, którą znajduje się interesująca przyrodniczo młaka czyli obszar podmokły z unikalną roślinnością zlokalizowany na wysokości 1220 m i średnicy 50 m. Od młaki dzieli nas około 15 min. drogi do schroniska na Hali Miziowej. Kierujemy się teraz w kierunku południowym, stromo i po przekroczeniu 55 m wysokości terenu osiągamy Halę Miziową.